Groningse overstapservice groeit snel

De Groningse overstapsite kostenservice.nl wint snel aan populariteit. Sinds de lancering afgelopen najaar meldden 12.000 mensen zich om via hen te wisselen van energieleverancier.

Kostenservice is een initiatief van Groninger Jack van der Steen. Hij is sinds 2009 betrokken bij sites als groepsveiling.nl en sloopdecrisis.nl. Sites die zijn overgegaan in koopkracht.nl.

Energie is de basis voor ons bedrijf, zegt Van der Steen. ,,Als je kijkt naar de overstappers in Nederland zie je een bijzonder fenomeen. Een kwart van de huishoudens stapt nooit over. Ruim 70 procent van de Nederlanders is wel eens overgestapt, maar de meesten doen dat niet elk jaar opnieuw. Een minder groot deel stapt jaarlijks over.’’

Vergelijkingssites

De jaarlijkse overstappers maken veelal gebruik van vergelijkingssites als gaslicht.com. ,,Wij vroegen ons af waarom de grootste groep mensen wel eens overstapt, maar dat niet ieder jaar doet. Vaak is dat omdat ze geen zin hebben in alles wat erbij komt kijken of ze denken al goed te zitten bij een goedkope leverancier.’’

Dat laatste is niet zo, zegt Van der Steen. ,,Overstappers zitten het eerste jaar goedkoop. Maar als ze vervolgens blijven zitten, komen ze bij hun energieleverancier het tweede jaar meteen in een hoger tarief. Daarmee wordt de besparing van het eerste jaar teniet gedaan.’’

Van der Steen wil deze groep niet-jaarlijkse overstappers bereiken. ,,Het komt erop neer dat mensen zich bij ons één keer aanmelden. Daarna kijken wij elk jaar welke leverancier het beste bij hen past. Daar hoeven ze niet meer naar om te kijken. Wij doen daarbij de belofte dat ze ieder jaar een bepaald bedrag onder de marktprijs zitten.’’

Zelf in actie komen

Volgens Van der Steen is er nadrukkelijk een verschil met vergelijkers. ,,Bij een vergelijkingssite moet je elk jaar zelf in actie komen en op zoek gaan. En vervolgens ook de beste keus maken. Wij sturen elk jaar een mail en sms met de boodschap dat de overstapdatum eraan komt en dat we een nieuwe aanbieding geregeld hebben. De klant heeft dan vijf dagen bedenktijd. Dan leveren we de klant aan bij de leverancier en komt er een welkomstmail van de leverancier. Dan is er nog eens twee weken bedenktijd. Daarna sluiten wij op de juiste datum over. Diezelfde procedure herhaalt zich het volgende jaar.’’

Het voordeel van een vergelijkingssite is, zegt Van der Steen, dat je elk jaar het laagste tarief kunt opzoeken. ,,Het is natuurlijk prima om dat elk jaar uit te zoeken. Wij bieden niet gegarandeerd elk jaar het allerlaagste tarief. Wel beloven we mensen te ontzorgen. Ze hoeven niks meer uit te zoeken, alleen jaarlijks te reageren op een mail. Wij zoeken dan verder alles uit en garanderen een tarief dat onder de marktprijs ligt.’’

Identieke voorwaarden

Om dat te bereiken heeft kostenservice.nl contracten met de energieleveranciers. Voor elke aangebrachte klant ontvangt Van der Steens bedrijf een commissie van de energiebedrijven. ,,De voorwaarden in die contracten zijn identiek. Elke leverancier betaalt ons hetzelfde bedrag. Ik wil dat ook niet anders, want zou er een verschil in commissie zijn, ontstaat er bij ons een voorkeur voor leveranciers.’’

Alles geregeld in drie stappen

1
Gratis aanmelden
Vul uw gegevens in en laat ons 1x uw situatie weten. Heel simpel.
2
Uw voordeel
Wij laten u zien, wat u kunt besparen. Zodra het mogelijk is regelen wij de 1e overstap.
3
Ontspan
We regelen de 1e overstap en gaan daarna elk jaar voor u aan de slag. U krijgt vanzelf bericht.