Groningse start-up Kostenservice wil het overstappen naar andere energieleveranciers automatiseren

GRONINGEN – “Wel een gedoe, hoor!”. Dat zeggen veel consumenten die van de ene energieleverancier naar de ander – meestal een goedkopere – zijn overgestapt. Daarom blijven ze vaak ook wel een aantal jaren trouw aan het bedrijf waar ze naar zijn overgestapt. Maar daardoor laten ze wel geld liggen. Dat althans stelt de Groningse start-up ‘Kostenservice’. Dit bedrijf heeft een systeem bedacht waardoor de consument telkens aan het aan van het jaar automatisch naar een aantrekkelijker energieleverancier over kan.

Het overstappen van energieleverancier is voor veel Nederlandse huishoudens iets wat gewoner en gewoner wordt. Zo stapte inmiddels meer dan 5,4 miljoen (ruim 70%) van alle huishoudens de afgelopen jaren al 1 of meerdere keren over. Een opvallend veel lager percentage doet dit echter daarna elk jaar opnieuw. “En dat is bijzonder”, vindt Kostenservice.

Zo blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het overgrote deel van deze groep, dat bijvoorbeeld in 2019-2020 niet opnieuw deed. Terwijl er toen toch echt een recordaantal overstappers werd geregistreerd. In de periode van 1 april 2019 tot en met 31 maart 2020 stapte bijna 1,7 miljoen huishoudens over. Ongeveer 21%. Dat was een record en een verdubbeling ten opzichte van 2011.

Deze 1,7 miljoen is echter maar een kleine minderheid van de 5,4 miljoen, die al eens is overgestapt. Opvallend, want het gaat dan om ca. 3,7 miljoen huishoudens, die vorig jaar dus niet opnieuw overstapten. Deze mensen laten daarbij gemiddeld ruim 320 euro liggen.
Als dit passieve deel van de ‘eerdere overstappers’ ook weer overgestapt zou zijn, dan zou dat extra nog eens bijna 1,2 miljard aan besparingen zijn geweest. (3,7 miljoen x 320 euro).

Het overstappen werkt

Energieleveranciers verleiden consumenten met scherpe tarieven om over te stappen. Deze contracten lopen doorgaans voor de periode van een jaar. Na afloop van dit contract vervalt het scherpe wervingstarief en komt de consument automatisch in het normale -veel duurdere- tarief terecht.

Consument denkt goed te zitten

Uit de gegevens van de ACM en uit eigen onderzoek van overstapdienst Kostenservice.nl onder haar 22.000 leden blijkt dat een groot percentage van de Nederlanders nog steeds onwetend is. Wanneer men eenmaal overgestapt is naar een goedkope leverancier dan denkt men goed te zitten en niet meer goedkoper te kunnen.

De realiteit is echter dat men na een jaar automatisch vervalt in de hogere tarieven.
Een andere hoofdreden om niet elk jaar over te stappen, is dat de consument geen zin heeft om zich er elke keer weer in te verdiepen. Men vindt het maar verwarrend en ‘een hoop gedoe’.

Kostenservice, overstapdienst naar Engels model

Sinds oktober 2019 is Groninger start-up Kostenservice actief op de Nederlandse markt. Zij springen in het gat om de consument automatisch jaarlijks te laten overstappen tegen scherpe energietarieven. Leden van Kostenservice geven eenmalig toestemming, waarna de dienst jaarlijks voor een gunstig energiecontract zorgt. Daarbij moet Kostenservice wel een gedane bespaarbelofte waarmaken. Op deze wijze is de consument jaar in jaar uit gegarandeerd veel goedkoper uit dan “onregelmatige klanten”, die af en toe eens overstappen.

Oprichter Jack van der Steen is sinds 2009 actief met het helpen van mensen om over te stappen van energieleverancier en zijn bedrijven faciliteerden hierbij de afgelopen jaren vele honderdduizenden Nederlanders. Tot 2019 deed hij dit voor vele partijen middels een veilingmodel (ook wel ‘Collectief’ genoemd). Van der Steen zag in Engeland een nieuw model, wat lijkt op Kostenservice en daar succesvol bleek. Hij besloot deze dienst ook in Nederland aan te gaan bieden.

“Sinds de oprichting heeft onze start-up in de eerste fase inmiddels meer dan 22.000 leden aan zich weten te binden en de verwachting is dat dit aantal binnen een jaar rond de 60.000 zal gaan zijn. Consumenten zijn niet gebonden aan de dienst en zijn vrij om de dienst van Kostenservice op elk moment op te zeggen.
De vliegende start wordt door de branche en consumentenorganisaties nauwlettend en vaak ook met enthousiasme in de gaten gehouden. Een doorbraak voor de consument die wel eens overstapte, maar dit niet elk jaar doet.

Oftewel de consument, die weet hoe die kan besparen, maar toch niet jaarlijks het voordeel pakt.”

Alles geregeld in drie stappen

1
Gratis aanmelden
Vul uw gegevens in en laat ons 1x uw situatie weten. Heel simpel.
2
Uw voordeel
Wij laten u zien, wat u kunt besparen. Zodra het mogelijk is regelen wij de 1e overstap.
3
Ontspan
We regelen de 1e overstap en gaan daarna elk jaar voor u aan de slag. U krijgt vanzelf bericht.