Wat gebeurt er tijdens een overstap van energieleverancier?

Meer en meer consumenten wisselden ooit van energieleverancier. Het blijkt dat meer dan 70% van alle huishoudens in Nederland al eens naar een andere aanbieder is overgestapt. Dat is enorm veel. Zeker als we het vergelijken met andere landen.
Op jaarbasis neemt het ook toe. In 2020 heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een recordaantal overstappers geconstateerd van maar liefst 1.7 miljoen huishoudens. Dat is meer dan 20% van het totaal van iets meer dan 8 miljoen. 

Consumenten weten dus blijkbaar, dat je geld kan besparen door over te stappen van energieleverancier. Toch stappen consumenten niet elk jaar over. Dat is bijzonder.

Eigenlijk zou je verwachten, dat als men het 1x gedaan heeft, dat men het elk jaar blijft doen. Dat is dus niet zo. Hier zijn verschillende redenen voor te bedenken. Vaak is men onzeker of heeft men toch twijfel of het allemaal wel klopt. Dat is jammer, want de overstap is eigenlijk supereenvoudig. Er verandert eigenlijk helemaal niets.

Wat verandert er?

Het belangrijkste wat verandert, als u overstapt, zijn de tarieven. U ontvangt een betere deal, als u regelmatig wisselt van aanbieder. Zij bieden u een korting om klant te worden. Daar profiteert u dus van.

U blijft dezelfde aansluitingen en meters thuis houden. Daar hoeft niets te veranderen. U komt geen seconde zonder stroom of gas te zitten. De overstap is puur een administratieve handeling. U krijgt vanzelf bericht om uw meterstanden door te geven. Vaak hoeft dat ook al niet meer, omdat de slimme meter deze automatisch namens u doorgeeft. Op basis van deze meterstanden stuurt de oude leverancier u binnen 4 tot 6 weken een eindafrekening.
De nieuwe leverancier hanteert deze meterstand als beginstand. U betaalt dus nooit dubbel.

De grootste verandering is dus eigenlijk, dat een andere leverancier uw maandtermijn (voorschotbedrag) incasseert van uw bankrekening.
Verder is alles onveranderd gebleven. U had anders alleen onnodig een stuk meer voor uw gas en licht betaald.

Zo simpel is het écht!

Wat is het overstappen nou precies?

Wisselen van uw huidige energieleverancier naar een nieuwe energieleverancier noemen we overstappen. U verandert dan dus van leverancier voor de levering van stroom en (als u daarvoor een aansluiting heeft) gas. De prijs en looptijd van energie wordt overeengekomen in een energiecontract. U kunt dit vastzetten voor verschillende periodes. Meestgekozen is de periode van 1 jaar vast. Daarnaast is er vaak de mogelijkheid om het voor 3 jaar vast te zetten.

Als uw contract eindigt, wordt u overgezet naar hogere tarieven. Ook bij de goedkope leveranciers. Dat moet u voorkomen door elk jaar een nieuwe deal te sluiten.

Levert overstappen elk jaar voordeel op?

Energieleveranciers willen elk jaar graag het aantal klanten zien groeien. Hiervoor bieden energieleveranciers interessante prijzen voor nieuwe klanten. U kunt hier dus van profiteren, maar de belangrijke kanttekening is wel dat het pas echt zin heeft, als u ieder jaar gaat overstappen.  

Na afloop van uw contract wordt u namelijk automatisch overgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Deze kunt u gewoon maandelijks opzeggen. Het nadeel is, dat u aanzienlijk hogere tarieven zult hebben. Uw energierekening wordt op jaarbasis dus een stuk hoger.

Oplossing 1:  
Ga elk jaar op tijd om u heen kijken en vind een goede deal. Stap over!

Oplossing 2:
Ga leuke dingen doen en laat het door een partij als Kostenservice gewoon elk jaar volledig voor u regelen. Daarvoor hoeft u zich maar 1x, eenmalig, in te schrijven

Alles geregeld in drie stappen

1
Gratis aanmelden
Vul uw gegevens in en laat ons 1x uw situatie weten. Heel simpel.
2
Uw voordeel
Wij laten u zien, wat u kunt besparen. Zodra het mogelijk is regelen wij de 1e overstap.
3
Ontspan
We regelen de 1e overstap en gaan daarna elk jaar voor u aan de slag. U krijgt vanzelf bericht.